Andrzej Kreutz Majewski

ANDRZEJ KREUTZ MAJEWSKI (ur. 1936 w Brdowie, zm. 2011 w Warszawie)

Światowej sławy scenograf, malarz i pedagog. Absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1959) i Akademii Sztuk Pięknych w Rzymie (1962). Debiutował w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (1959). W 1962 r. rozpoczął współpracę z warszawską sceną operową pamiętną premierą "Święta wiosny" Strawińskiego. Zrealizował także scenografię do oper: "Syn marnotrawny" Debussy'ego i "Judith" Honeggera. W 1966 r. otrzymał nominację na stanowisko naczelnego scenografa Teatru Wielkiego w Warszawie, którą pełnił do 2005 r. W tym czasie zaczęła się jego wielka międzynarodowa kariera i współpraca z czołowymi teatrami operowymi świata. Najbardziej znaczące realizacje zagraniczne artysty to: "Samson i Dalila" Saint-Saënsa (Opera w Kolonii, 1968), opery Richarda Straussa: "Salome" (Covent Garden, 1970) i "Elektra" (Opera Hamburska, 1973; Opera Paryska, 1974; Teatro Sao Cárlos, 1992), "Gra w zabijanego" Ionesco (Burgtheater, 1971), "La Passione" (Piccolo Teatro di Milano, 1972), "De temporum fine comoedia" Orffa (Festiwal w Salzburgu, 1973) "Dafnis i Chloe" Ravela (Bühnen der Stadt Bonn, 1987), "Jeremiasz" Erbena (Národni Divadlo, Praga, 1998) "Don Giovanni" Mozarta (Théatre Municipal w Luksemburgu, 1998). Poza wieloma znakomitymi realizacjami na scenie Teatru Wielkiego oraz innych polskich teatrów operowych i dramatycznych był autorem scenografii w renomowanych teatrach świata w: Amsterdamie, Ankarze, Atenach, Barcelonie (Teatro de Liceu), Berlinie, Bonn, Buenos Aires (Teatro Colón), Buffalo, Detroit, Dortmundzie, Essen, Genewie, Hamburgu, Kolonii, Lizbonie (Teatro Nacional de Sao Cárlos), Londynie, Los Angeles, Madrycie, Mediolanie (Teatro Piccolo), Mexico City, Monachium, Moskwie, Nowym Jorku (Metropolitan Opera), Oslo, Paryżu, Pradze, San Francisco, Tel Awiwie (The New Israeli Opera), Turynie (Teatro Regio), Vancouverze, Wiedniu (Burgtheater) i Zurychu. Wśród jego teatralnych współtwórców znaleźli się dyrygenci: Carl Böhm, Herbert von Karajan, Zubin Mehta, Nello Santi i Georg Solti; reżyserzy: August Everding, Giancarlo del Monaco i Jean Claude Riber; choreografowie: Peter van Dyck, Jurij Grigorowicz, Serge Lifar, John Neumeier i wielu innych twórców światowej sławy. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień: m.in. II Nagrody na Biennale Sztuki w Paryżu (1961), Nagrody Państwowej I stopnia (1966), Złotych Medali na Triennale Scenografii w Nowym Sadzie (1966) i na Praskim Quadriennale (1967), Nagrody Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1975). Uhonorowany został Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (1998). Ważnym nurtem jego twórczości jest malarstwo sztalugowe, za które otrzymał wiele nagród w kraju i za granicą. Jerzy Madeyski, członek A.I.C.A., Komisarz polskiej ekspozycji XLII Biennale Weneckiego 1986 o twórczości Kreutza Majewskiego: Wszelkie utarte podziały są nieprzystawalne do zjawiska artystycznego, któremu na imię Andrzej Kreutz Majewski. Nawet te najbardziej ogólne pytania w rodzaju czy jest on w pierwszym rzędzie malarzem, czy scenografem, czy więc jego wizja krystalizuje się na płaszczyźnie, by zostać przeniesioną i rozbudowaną w przestrzeni scenicznej, czy przeciwnie, obraz jest wizerunkiem trójwymiarowej w koncepcji kompozycji? Zapewne obie dziedziny jego twórczości przenikają się na zasadzie sprzężenia zwrotnego, lecz to, co najważniejsze, rodzi się obok i ponad nimi. Powstaje na skutek nieustannej koncentracji czegoś, na co brak określenia, czegoś, co można określić dalekim od precyzji terminem „nadwrażliwej inteligencji”, jednako ścisłej w sformułowaniach myślowych i plastycznych tym samym, jak przepojonych klimatem dekadencji naszego już fin de siecle z wszystkimi właściwymi dla schyłkowości nastrojami. I wyrafinowanym smakiem, przenoszącym apokaliptyczną wizję zagłady, niesionej przez mechaniczne zarówno, jak organiczne potwory, w smutny świat najczystszej poezji. Obrazy Kreutza Majewskiego były wielokrotnie analizowane i opisywane, gdyż niejako zmuszają krytyków do wyrażenia swych refleksji. To one wyrwały Marii Torrente okrzyk: „przecież w nich jest zawarty koniec naszego świata!”, zaś Melanie von Bismarck - ”figury są płaskie jak sylwetki w strzelnicy - z pozoru martwe, ożywają w chwili, gdy dosięga je kula”.

Andrzej Kreutz Majewski – Ryba

Andrzej Kreutz Majewski – Ryba
Andrzej Kreutz Majewski – Ryba

12x32 cm, akryl

 

Więcej o artyście

Status pracy: Dostępne

Wysyłka w: 48 godzin

Cena: 4 500,00 zł
oryginał

Andrzej Kreutz Majewski - Mieus

Andrzej Kreutz Majewski - Mieus
Andrzej Kreutz Majewski - Mieus

21x29 cm, akryl, technika mieszana na papierze, 2000

Więcej o artyście

Status pracy: Dostępne

Wysyłka w: 48 godzin

Cena: 4 500,00 zł
oryginał

Andrzej Kreutz Majewski – Szaman

Andrzej Kreutz Majewski – Szaman
Andrzej Kreutz Majewski – Szaman

18x36 cm, akryl, 2002

Więcej o artyście

Status pracy: Dostępne

Wysyłka w: 48 godzin

Cena: 4 900,00 zł
oryginał

Andrzej Kreutz Majewski - Kwiaty w wazonie

Andrzej Kreutz Majewski - Kwiaty w wazonie
Andrzej Kreutz Majewski - Kwiaty w wazonie

70 x 50 cm, olej na płycie, 2000

Więcej o artyście

Status pracy: Dostępne

Wysyłka w: 48 godzin

Cena: 27 000,00 zł
oryginał

Andrzej Kreutz Majewski - Ptak z księżycem

Andrzej Kreutz Majewski - Ptak z księżycem
Andrzej Kreutz Majewski - Ptak z księżycem

100 x 70 cm, olej na płycie, 2008

Więcej o artyście

Status pracy: Dostępne

Wysyłka w: 48 godzin

Cena: 27 000,00 zł
oryginał

Złożenie zamówienia oznacza akceptację regulaminu sklepu. Po złożeniu zamówienia otrzymasz, na wskazany adres e-mail, informacje o kolejnych etapach jego realizacji. W razie konieczności obsługa sklepu będzie się z Tobą kontaktować także telefonicznie. Pamiętaj, że przysługuje Tobie prawo odstąpienia od umowy, bez podania przyczyny.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl