Andrzej Kreutz Majewski – Szaman

Status pracy: Dostępne
Cena: 4 900,00 zł 4900.00
ilość oryginał
Dodaj do ulubionych

Opis

wymiary (bez oprawy): 18x36 cm

technika: akryl

rok: 2002

 

ANDRZEJ KREUTZ MAJEWSKI (ur. 1936 w Brdowie, zm. 2011 w Warszawie)
Światowej sławy scenograf, malarz i pedagog. Absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1959) i Akademii Sztuk Pięknych w Rzymie (1962). Debiutował w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (1959). W 1962 r. rozpoczął współpracę z warszawską sceną operową pamiętną premierą "Święta wiosny" Strawińskiego. Zrealizował także scenografię do oper: "Syn marnotrawny" Debussy'ego i "Judith" Honeggera. W 1966 r. otrzymał nominację na stanowisko naczelnego scenografa Teatru Wielkiego w Warszawie, którą pełnił do 2005 r. W tym czasie zaczęła się jego wielka międzynarodowa kariera i współpraca z czołowymi teatrami operowymi świata.
Najbardziej znaczące realizacje zagraniczne artysty to: "Samson i Dalila" Saint-Saënsa (Opera w Kolonii, 1968), opery Richarda Straussa: "Salome" (Covent Garden, 1970) i "Elektra" (Opera Hamburska, 1973; Opera Paryska, 1974; Teatro Sao Cárlos, 1992), "Gra w zabijanego" Ionesco (Burgtheater, 1971), "La Passione" (Piccolo Teatro di Milano, 1972), "De temporum fine comoedia" Orffa (Festiwal w Salzburgu, 1973) "Dafnis i Chloe" Ravela (Bühnen der Stadt Bonn, 1987), "Jeremiasz" Erbena (Národni Divadlo, Praga, 1998) "Don Giovanni" Mozarta (Théatre Municipal w Luksemburgu, 1998).
Poza wieloma znakomitymi realizacjami na scenie Teatru Wielkiego oraz innych polskich teatrów operowych i dramatycznych był autorem scenografii w renomowanych teatrach świata w: Amsterdamie, Ankarze, Atenach, Barcelonie (Teatro de Liceu), Berlinie, Bonn, Buenos Aires (Teatro Colón), Buffalo, Detroit, Dortmundzie, Essen, Genewie, Hamburgu, Kolonii, Lizbonie (Teatro Nacional de Sao Cárlos), Londynie, Los Angeles, Madrycie, Mediolanie (Teatro Piccolo), Mexico City, Monachium, Moskwie, Nowym Jorku (Metropolitan Opera), Oslo, Paryżu, Pradze, San Francisco, Tel Awiwie (The New Israeli Opera), Turynie (Teatro Regio), Vancouverze, Wiedniu (Burgtheater) i Zurychu. Wśród jego teatralnych współtwórców znaleźli się dyrygenci: Carl Böhm, Herbert von Karajan, Zubin Mehta, Nello Santi i Georg Solti; reżyserzy: August Everding, Giancarlo del Monaco i Jean Claude Riber; choreografowie: Peter van Dyck, Jurij Grigorowicz, Serge Lifar, John Neumeier i wielu innych twórców światowej sławy. 
Jest laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień: m.in. II Nagrody na Biennale Sztuki w Paryżu (1961), Nagrody Państwowej I stopnia (1966), Złotych Medali na Triennale Scenografii w Nowym Sadzie (1966) i na Praskim Quadriennale (1967), Nagrody Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1975). Uhonorowany został Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (1998). Ważnym nurtem jego twórczości jest malarstwo sztalugowe, za które otrzymał wiele nagród w kraju i za granicą.

Jerzy Madeyski, członek A.I.C.A., Komisarz polskiej ekspozycji XLII Biennale Weneckiego 1986 o twórczości Kreutza Majewskiego:

Wszelkie utarte podziały są nieprzystawalne do zjawiska artystycznego, któremu na imię Andrzej Kreutz Majewski. Nawet te najbardziej ogólne pytania w rodzaju czy jest on w pierwszym rzędzie malarzem, czy scenografem, czy więc jego wizja krystalizuje się na płaszczyźnie, by zostać przeniesioną i rozbudowaną w przestrzeni scenicznej, czy przeciwnie, obraz jest wizerunkiem trójwymiarowej w koncepcji kompozycji? Zapewne obie dziedziny jego twórczości przenikają się na zasadzie sprzężenia zwrotnego, lecz to, co najważniejsze, rodzi się obok i ponad nimi. Powstaje na skutek nieustannej koncentracji czegoś, na co brak określenia, czegoś, co można określić dalekim od precyzji terminem „nadwrażliwej inteligencji”, jednako ścisłej w sformułowaniach myślowych i plastycznych tym samym, jak przepojonych klimatem dekadencji naszego już fin de siecle z wszystkimi właściwymi dla schyłkowości nastrojami. I wyrafinowanym smakiem, przenoszącym apokaliptyczną wizję zagłady, niesionej przez mechaniczne zarówno, jak organiczne potwory, w smutny świat najczystszej poezji. 

Obrazy Kreutza Majewskiego były wielokrotnie analizowane i opisywane, gdyż niejako zmuszają krytyków do wyrażenia swych refleksji. To one wyrwały Marii Torrente okrzyk: „przecież w nich jest zawarty koniec naszego świata!”, zaś Melanie von Bismarck - ”figury są płaskie jak sylwetki w strzelnicy - z pozoru martwe, ożywają w chwili, gdy dosięga je kula”.

Opinie o dziele (0)

Myślisz o zakupie?

Rozważasz zakup pracy? 

Zapraszamy do kontaktu- chętnie odpowiemy na wszelkie pytania i wątpliwości. 

tel. 22 652 11 77 

email: tylkosztuka@tylkosztuka.pl

 

 

Szczegóły dostawy

GRATISOWY TRANSPORT:

Na terenie Polski dla prac, których najdłuższy bok nie przekracza długości 120 cm oferujemy darmowy transport.

Realizujemy także wysyłkę za granicę (UE i cały świat). Koszt weryfikowany jest w uzależnieniu od miejsca transportu i wielkości obiektu.  

Istnieje możliwość zobaczenia obrazów na żywo po wcześniejszym ustaleniu w naszych salonach ekspozycyjnych w Warszawie i w Brukseli.  

DOSTAWA

Większość obiektów dostępna jest fizycznie na miejscu w naszej siedzibie. Prace dostarczamy jest w ciągu 1- 5 dni roboczych, najczęściej jednak dostarczone są już następnego dnia po zaksięgowaniu płatności. W przypadku zamówień zagranicznych, prace dostarczamy zwykle w ciągu 5-10 dni roboczych od daty wpłaty na konto. 

W przypadku obiektów, przy których wyświetla się napis  ZAPYTAJ O CENĘ, dostępność i cenę potwierdzamy emailowo lub telefonicznie.

ODSTĄPIENIE OD UMOWY

W ciągu 14 dni masz prawo zwrócić przesyłkę bez podania przyczyny.

 

Autorzy
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl